O polskich startupach słów kilka

Rynek startupowy w Polsce rozwija się w ostatnich latach niezwykle dynamicznie. Pomimo zewnętrznych wyzwań związanych z pandemią, spowolnieniem gospodarczym i złożoną sytuacją geopolityczną, młode firmy odnoszą sukcesy na polskim rynku i coraz odważniej podbijają zagranicę. Rodzime startupy są dziś obecne nie tylko na rynkach europejskich, ale aktywnie działają też między innymi w Stanach Zjednoczonych, Brazylii, RPA, czy Kanadzie. Co zrobić, aby kontynuować dobrą passę i stwarzać powstającym firmom idealne warunki do rozwoju?

Niektóre regiony w Polsce przodują w kwestii powstawania nowych, innowacyjnych firm. Mowa na przykład o Dolnym Śląsku i Mazowszu, które odnotowują największy odsetek narodzin nowych startupów. Jeśli chodzi o zakres ich działalności, polskie, młode firmy najczęściej działają w branżach związanych z technologią (w tym IoT i deeptech) i sztuczną inteligencją. Najnowsze badanie Fundacji Startup Poland „Polskie startupy 2023” pokazuje, że to właśnie AI jest najchętniej wskazywanym przez polskie startupy słowem kluczowym, oddającym charakter ich głównego produktu lub usługi.

Polska to za mało

Pomimo tego, iż polskie dokonania technologiczne nie mogą jeszcze równać się ze światowymi wynalazkami na miarę chata GPT, rodzime startupy śmiało wkraczają na rynki zagraniczne i zaczynają być zauważalne na szeroką skalę.

Przykładem takiego sukcesu jest WorkTrips.com, czyli oparte na sztucznej inteligencji narzędzie do zarządzania podróżami, które optymalizuje koszty, automatyzuje procesy i zapewnia opiekę podczas podróży służbowych. Firma radzi sobie na tyle dobrze na rynkach zagranicznych, że otwiera przedstawicielstwo w Dubaju i dołącza do programu rozwojowego grupy Emirates. Dziś zespół WorkTrips.com składa się z blisko 90 osób na całym świecie w takich lokalizacjach jak Polska, Irlandia, Luksemburg i USA.

Planami dalekosiężnej ekspansji mogą pochwalić się też startupy o innym profilu, takie jak Foodsi, czyli aplikacja, która powstała, by ratować jedzenie i inne produkty przed zmarnowaniem. Sklepy, lokale gastronomiczne, kawiarnie, cukiernie, piekarnie oraz stacje benzynowe oferują za pośrednictwem aplikacji przecenione paczki z produktami żywnościowymi, których data ważności zbliża się ku końcowi. Na razie Foodsi działa w największych polskich miastach, takich jak Warszawa, Kraków, Trójmiasto, Wrocław czy Poznań, jednak w nadchodzących latach twórcy planują już ekspansję na inne kraje.

Aby wzrastać jeszcze szybciej…

Według danych przedstawionych przez PARP, w naszym kraju pierwszy rok działalności przeżywają dwie na trzy firmy. Wyzwania, z którymi najczęściej mierzą się nowopowstałe przedsiębiorstwa to m.in. nieefektywne zarządzanie finansami, niepoprawne rozumienie prawa, nieodpowiednia analiza rynku i konkurencji oraz niedostosowane kanały dotarcia do klientów, co powiązane jest z niedopracowaną strategią marketingową i sprzedażową.

Co zatem zrobić, aby uniknąć charakterystycznych błędów, szczególnie w początkowej fazie rozwoju? Z pomocą przychodzą programy wsparcia oferowane przez instytucje wspierające przedsiębiorców, takie jak PARP. Oprócz projektów akceleracyjnych dla startupów, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzi również działania edukacyjne wspierające polskie biznesy na każdym etapie ich rozwoju.

Startupom, aby się rozwijać potrzebne jest również stabilne środowisko prawne, które zapewni odpowiednie warunki wzrostu. Liczą się też odpowiednie kontakty i właściwie dobrani partnerzy. W Polsce od wielu lat funkcjonują już ekosystemy zrzeszające startupy z całego kraju. Dzięki nim, właściciele firm mogą brać udział w spotkaniach networkingowych i warsztatach tematycznych, wymieniać się wiedzą i doświadczeniem, ale również wzajemnie korzystać ze swoich usług.

Zadaj pytanie on-line